Van tijd tot tijd krijgen we uitnodigingen om onszelf te presenteren op evenementenbeurzen. We hebben twee leden geïnterviewd over de (on)zin hiervan, Jelle de Bruijn (Actic) en Annette Hildebrand (Stiltlife).
Jelle: Het heeft voor ons zeker meerwaarde gehad. Er lopen boekers van evenementenbureaus rond, maar ook mensen die op zoek zijn naar ’iets leuks’ voor hun bedrijfsfeest bijvoorbeeld. Omdat het aanbod vrij overweldigend is en iedereen strijdt om de aandacht is het wel zaak om jezelf daar goed te presenteren. Je hebt ahw maar één kans. Mensen lopen voorbij je stand en dat is het moment dat je krijgt die dag, meer niet. Tenzij je nog een speelbeurt weet te vergaren (of te kopen) op een centraal plein of podium of bijv zelf iets mag opvoeren voor je stand, zijn de contacten dus vluchtig. Wat mij opvalt is dat bezoekers het moeilijk vinden om de evt extra mogelijkheden van je act of installatie in te zien. What you see, is what you get, lijkt men vaak te denken. Toch kan een act of installatie, met kleine aanpassingen wellicht geschikt zijn voor iemand. Meestal kun je die toelichting pas geven in een persoonlijk gesprek, maar ja dan moeten ze wel bij jouw stand stilstaan…
Voorbeelden van evenementenbeurzen in Nederland:
Festivak
Event Summit
Annette: Ik heb op het Best of Events gestaan in Dortmund dit jaar. Het is er minder druk sinds Corona (dat viel mij op de Internationale Kulturbörse Freiburg ook al op) maar er komen heel verschillende soorten bezoekers van de hele regio Nordrhein Westfalen (gemeenten, bedrijven, boekingsbureaus). Je moet vooral bedenken of je een goed aanbod hebt voor die doelgroep.